Drupa Hírek: A nyomdászatnak van jövője!

Az elmúlt években a Koenig & Bauer (KBA) részvénytársaság teljesen megújult. A sikeres váltás után, a cég elnöke Claus Bolza-Schünemann bizakodva tekint a jövőre. A növekvő piacra és nyereségességre összpontosítva, illetve a négy önálló üzleti egysége új tulajdoni felépítésével a KBA nagyon hatékony:
„KBA is in the black again”

 

Az idei Drupán, új technikákkal találkozhatunk az analóg és digitális csomagolás nyomtatáshoz, ipari nyomtatáshoz és a digitális hálózat felé a Print 4.0 – jelentette be Bolza-Schünemann. A Drupa elnökeként részt vett a beharangozó világturnén.

 

 

Milyen élményekkel gazdagodott?

 

Bolza-Schünemann: Meglepően jókkal, főleg olyan országokban, ahol nem számítottam rá. Legyen szó Japánról, Kazahsztánról vagy Egyiptomról, ahol több, mint 100 szakmai újságíróval ültünk szemtől szembe. Ezen élmények után azt gondolom, az idei Drupa is hasonlóan sikeres lesz, mint az előző 2012-ben.

 

Az nyomdásziparban amúgy is javul a hangulat. Vagy félrevezető ez a benyomás?

 

Bolza-Schünemann: Én is így vettem észre. A legtöbb cégnél az átszervezés megtörtént. Most már az élen járnak és elfogadják a digitális változások okozta kihívásokat. Mindenki látja, hogy a nyomdásztermékek most és a jövőben is szükségesek lesznek a mindennapi élethez. Mivel a vállalatunk jóval több, mint a sajtó nyomtatása. Az üzenet elért az emberekhez. A nyomdászat nem haldoklik, hanem egy nagyon ígéretes iparág.

 

Hogy haladnak a KBA átszervezésével?

 

Bolza-Schünemann: Sikeresen befejeztünk a néha fájdalmas folyamatot. A KBA mára egy teljesen más cég, mint amilyen 10 éve volt. A csomagolási megoldásaink a teljes eladáshoz képest 70%-ra nőtt, míg a sajtótermékek bevétele 65-ről 10%-ra csökkent. Ahhoz, hogy kielégítsük a különleges piacokat és vásárlói igényeket, a felelősséget főként önálló vállalkozások között osztottuk szét:

 

  • íves
  • digitális
  • rotációs
  • különleges megoldások.

 

Továbbá, az ipari megoldások, mint belső és külső termelési szolgáltatóként működik. Anyagilag mind a 4 független és teljes felelősséggel tartoznak minden műveletért, az értékesítéstől a kiszolgálásig.

 

 

A KBA egyedülállóan vezette az újságnyomtatást 200 évig. Mostanra ez csak a cég 10 %-át teszi ki. Lassan lejár az újságok ideje is?

 

Bolza-Schünemann: Az újságok világából jövünk, de nem csukhatjuk be ajtónkat a változások előtt: Az online sajtó 80%-al csökkent - míg 2006-ban 2 milliárd eurót hozott mostanra ez 400 millió euróra csökkent. A piac meg fog maradni. A digitális és gép adagolási megoldásokkal foglalkozó üzleti egységünk ezt a célt fogja szolgálni, de mérsékelt kapacitással. Ahogyan a neve is mutatja, itt egyesítjük a digitális technológiát az online sajtóval. Folyamatosan az online újságokra fogunk összpontosítani, akár ofszet akár flexografikus vagy tintasugaras géppel lettek nyomtatva. Ami közös a tintasugaras nyomtatásban és a mi technológiánkban az a „flying ink drop”. Az amerikai partnerünkkel közösen fejlesztettük ki a világ legnagyobb tintasugaras nyomtatóját, amit az idei Drupán fogunk bemutatni. A gép 2,8 méteres nyomat szélesség sokat javít a hullámlemezre való nyomtatás minőségén.

 

Meglepetésünkre nagy kereslet van rá, például a laminált dekor nyomtatásnál. Érdekes látni a piac működését. Öntapadó dekor fólia gyártók több száz új mintát adnak ki évente, amiket először csak kis mennyiségben nyomtatnak ki. Később, a vásárlók kedvencei nagy mennyiségben is elkészülnek.

 

 

 

 

A különböző vállalatok együtt lesznek jelen a Drupán?

 

Bolza-Schünemann: Természetesen lesz egy közös, kb. 3000 m2-es KBA stand is. Idén is a 16-os csarnokban. A mottónk „Adj több KBA-t a napodhoz”. Papírpénzektől újságokon át a minőségi csomagolásig – mindig találkozunk olyan termékekkel amik KBA technológiával lettek nyomtatva. A reggeli fogmosásnál használt fogkrém tubustól, az esti minőségi boros címkéig. Portfóliónk több különböző kézi és gépi adagolású nyomdagépet, néhány digitális, néhány ofszet és pár flexografikus gépet is tartalmaz. Ezen kívül csomagolási, nyomdászati megoldásokkal is találkozhatunk, illetve különleges technikákkal, mint például üveg és fém csomagolás nyomtatása vagy bankjegy nyomtatás.

 

Milyen szerepe van a Print 4.0-nak?

 

Bolza-Schünemann: A KBA 4.0 tartalmazza a nyomdától az eladásig végbemenő folyamatok automatizálását és az online jelenlét fejlesztését melyekre mostantól több figyelmet fordít.
A nyomdaipar a 4.0 úttörője. A termelési hálózat, a munkafolyamatok digitálisak – analóg nyomtatás esetén is. A fotókönyv jó példa arra, hogy mennyit jutottunk előre. Az újság és reklám nyomtatás is hálózatos és automatizált.

 

Távkarbantartás, hibaanalízis, fejlesztések, automatizálás, párhuzamos lemez csere, belső folyamat ellenőrzés: számunkra ezek a legkorszerűbb eljárások.
A vásárlók névtelenül megoszthatják véleményeiket más KBA felhasználókkal, tőlünk is kérhetnek tanácsokat, de egymásnak is tudnak segíteni a folyamatos fejlődésben. Mindig próbáljuk segíteni a nyomdászati cégeket ebben a nehéz piaci környezetben a gépek optimalizálásával, tréningekkel és tanácsadással. Ez a lehető legfontosabb a KBA jövőjét tekintve.

 

Kína lassan kezd lecsillapodni. Miként látja az ottani helyzetet?

 

Bolza-Schünemann: Az a szerencsénk, hogy az ottani bérek gyorsan nőnek. A nyomdák most már a személyzeti kiadásokat is figyelembe veszik és nyitottak az automatizálásra. Ez egy új előrelépés, ami kedvező nekünk. A kínai konkurenciának viszont gondot okoz. Bízok benne, hogy a növekvő bérek megnövelik a fogyasztást is és ez a csomagolási termékeink szükségességét fogja eredményezni. A mostani lassulás ellenére jók a kilátásaink a jövőre. Az elmúlt 200 évben a piac nagymértékű ingadozását tapasztaltuk. Most az a teendőnk, hogy rugalmasan reagálunk a változásokra és figyeljünk, hogy mikor gyorsul fel újra a piac.

 

Még egy utolsó kérdés. Mit gondol milyen lesz a cég 2030-ban?

 

Bolza-Schünemann: Azt gondolom akkor is a piacon leszünk, lépést tartunk a trendekkel és fejlesztjük termékeinket. Például így jutottunk el az üveg és fém nyomtatáshoz, ami egy problémás gyermek volt egykor, ám mára egy egészséges felnőtt lesz belőle.
A csomagolások kereslete szárnyalni fog, hiszen az élelmiszer-ipari cégek arra fognak törekedni, hogy az ételek kevésbé legyenek romlandóak és ellássák az egész világ népességét.
Ahányszor az ipar fellendül, higiéniai és csomagolási szabályozások következnek. Naponta több tonna étel romlik meg még mielőtt elért volna a vásárlóhoz. Cégünk szeretne hozzájárulni ahhoz, hogy ez a szerencsétlen helyzet javuljon a jövőben.