Tökéletes felbontás - Rasztertechnika

Tökéletes felbontás - Rasztertechnika

Briliáns színvisszaadás, sima átmenetek és nagy színstabilitás - az új frekvenciamodulációs rácsozási eljárások előnyei kézenfekvőek. Mi a helyzet azonban ezeknek a technológiáknak az alkalmazásával a nyomdai mindennapokban?

 

Bernd Zipper a Heidelberg Hírek számára lupé alá vette a mai technológiákat.

 

A frekvenciamodulációs rácsozási eljárások voltaképpen már nem jelentenek újdonságot és évente jön a piacra egy-egy gyártó egy tökéletesített eljárással. Jobb a minőség, nagyobb a stabilitás és nincsenek problémák a moaré-effektusokkal ígérik a gyártók.

Heidelberg is egy sor fejlesztést végzett az utóbbi években ezen a területen. 2003 óta most a piacon van a „Satin Screening" (szaténrács) és mindenekelőtt csúcsminőségű nyomdatermékekhez használják. Mindezt a felhasználók növekvő lelkesedése mellett, mert a piac szinte viharos fejlődésben van. Mindenekelőtt az olyan termékeket ábrázoló képeknél játssza ki lapjait ez a rácstechnológia, amelyeknél fontos a részletek rendkívüli pontossága és a különösen „sima" megjelenés (például óráknál, kozmetikumoknál, divatcikkeknél, autóknál). A részlethű képvisszaadás, az árnyalatok egyenletessége, „simasága" (különösen a középárnyalatokban) és a nyugodt átmenetek a képeknek szinte fotorealista hatást adnak.

 

Eltérően a heidelbergi FM-rács első generációjától, a Diamond Screeningtől (gyémántrács), a Satin Screening teljesen új mikrostruktúrával rendelkezik. A „harmonikus" ponteloszlással nem hoz létre látható saját struktúrákat a későbbi nyomtatásnál. Míg a Diamond Screeningnek még volt néhány „gyermekbetegsége", például a nagyobb, homogén színes tónusok alkalmazásában; és ezen kívül - a motívumtól függően - nyugtalanságot hozott létre a középárnyalatokban, ez ma már az új, lényegesen komplexebb algoritmusoknak köszönhetően nincs így.

 

A Satin Screeningnél a pontok „férgecske-szerű" struktúrájukkal hamarabb „nőnek" össze véletlenszerű mintázatokká mint az eddig alkalmazott eljárásoknál. Ezáltal finomabb részletrajz valósul meg. Ebből különösen a kisebb betűfokozatok és a lekicsinyített ábrák profitálnak. Ennek köszönhetően elkerülhetők a hagyományos rácsoknál is¬mert „fűrészfogeffektusok" a képek szélén és szögbeforgatott vonalaknál.

 

Az FM-rács előnyeit a GATF (Graphic Arts Technical Foundation = Nyomdaipari Műszaki Alapítvány, kutatóintézet) is pontosabban szemügyre vette 2003-ban. Egy tanulmányukban az USA-beli kutatók ugyan nagyobb pontterülést állapítanak meg, azonban tanűsítják, hogy ez a technológia nagyobb tisztaságú színeket eredményez különösen a testszíneknél, és lágyabb átmeneteket képes adni. Egyúttal azt is elemzik, hogy milyen felbontásban milyen hátrányok várhatók.

 

Ellentétben a hagyományos rácsokkal, az FM-rácsok felbontását nem az egységnyi hosszra jutó rácspontok számával mérik, hanem um-ben. A GATF megállapította, hogy egy 30 (um-es FM-rács felbontása mintegy egy 120-as hagyományos rács feldolgozási toleranciájával vethető össze.

 

Ha még tovább akarjuk növelni a minőséget, ez a technológia egy 20 um-es FM-rácsnál éri el az optimális szintet. Problémákat duplex-képek vagy direkt színek, hexakróm színek vagy hifi-színek alkalmazásánál nem lehe¬tett észlelni. A 10 um-es rács használatától a kutatók eltanácsolnak, mivel alig lehet elérni jobb minőséget, és a munkaráfordítás és a feldolgozási tolerancia egy 350-es rács elkészítésének felel meg.

 

A Satin Screening helyes felhasználása azonban a felhasználótól precíz folyamatkalibrálást és állandó folyamatellenőrzést igényel. Csak ekkor lehet elérni az óhajtott magasabb minőségű eredményeket. Claus Dün-ninger a müncheni Mediahaus Biering cégtől szintén a Satin Screeningre épít.

„A régiség¬üzlet és a divat területéről jövő megrendelőink számára szinte kínálkozik a Satin Screening", mondja a müncheni nyomda előkészítő részlegének vezetője. A cég két Bl-es formátumú Topsetter 102 levilágítót használ, és azokkal három, hat-, nyolc- és tízszínes Speedmaster SM 102-t valamint egy öt-színes SM 52-t szolgál ki. A előkészítőben hetenként kereken hatszáz Bl formátumú lemezt világítanak le - azaz évente mintegy 32 000 lemezt, ami 22 000 négyzetméternek felel meg. Ehhez jön még heti 160 lemez az SM 52-nek, tehát mintegy évi 8000 lemez. Ez zökkenőmentes üzemmenetet igényel az előkészítésben - a Satin Screening miatt is, és éppen amiatt. „Hogy a képek szinte árnyalatos benyomást keltsenek, az összes képet 450 dpi-vel szkennerjük be és így gondoskodunk róla, hogy a minőségi ugrás óhajtott effektusait tényleg el tudjuk érni", folytatja Dünninger. A cég, amely többek között a BMW-nek és az Escadának dolgozik, elsősorban matt és fényes mázolt papírt használ a nyomda íves ofszetgépein. A tapasztalatok a Satin Screeninggel a papír és a festék alkalmazott kombinációjában jók.

 

„A legtöbb munka, amit kapunk, 70-es rácsra van előkészítve - ezeket az anyagokat kiválóan le lehet világítani Satin Screeninggel is", magyarázza Claus Dünninger. Jelenleg folynak ez első tesztek a magas pigmenttartalmú Aniva-festékekkel, hogy ezzel is még briliánsabb eredményeket érjenek el.

 

Milyen nagy volt azonban a ráfordítás a Satin Screening tesztelésére és bevezetésére?

 

„Nagyon erősen tartjuk magunkat az ofszetnyomtatás folyamatszabványához és a folyamatkalibrálást az Altona tesztsorozattal és a BMW saját tesztformájával végeztük. Az eredmények kifogástalanok voltak. Az Escada divatcég számára a Satin Screening alkalmazása még egy katalógust is megmentett, mivel most már moarémentesen tudunk nyomni", mondja lazán Claus Dünninger. így a terme¬lés a Heidelberg Satin Screening]'ének az alkalmazásával és az ofszetnyomtatás folyamatszabványának betartásával kevésbé problémásán alakul, mint azt sok felhasználó hinné. Dünninger még egyszer kifejti a dolgot: „A képek egyszerűen színesebben néznek ki. Ennek lehet az az oka, hogy más a fény elnyelése, mivel összességükben kisebbek a pontok, de az eredmény erősen emlékeztet a valódi árnyalatos képekre. Egyszerűen briliáns".

 



Rácsozási eljárások összehasonlítása: Ha összevetünk egy hagyományos rácsot (fenti kép, nagyítva) a „Diamond Screening" FM-ráccsal (középső kép, nagyítva), látható, hogy nem lép fel moaréeffektus.



A Satin Screening (nagyítva) még finomabb, mint a „Diamond Screening" több részletet es „színesebbnek" ható színárnyalatokat ad vissza.