A szinek nagymesterei - www.szinhelyes.hu

- Hazánkból elsőként sikerült megszerezni az "UGRA PSO Certified Expert" minősítést. Bemutatnád pár mondatban mit is jelent ez igazán?

 

A tavalyi év végén megszerzett UGRA UCE (Certified PSO Expert) minősítés igazolja, hogy Svájcban az UGRA előtt sikeres vizsgát tettem PSO (Process Standard Offset) ismeretből, bevezetésből és alkalmazásából. Mint UGRA kvalifikált szakember végezhetek PSO és ISO12647 felkészítést, részt vehetek a szabványosítás folyamatában az UGRA képviseletében, illetve magában az auditban is részt vállalhatok. 

 

Mindezt egészíti ki a szintén a tavalyi évben megszerzett FOGRA DealerCert státuszom is, így a PSO szabványosítási folyamatokra rendelkezem nemzetközi szervezet minősítésével (UGRA - svájci nyomdai minőségbiztosítás, FOGRA - németországi nyomdai minőségbiztosítási szervezet). Röviden azt mondhatnám, hogy nemzetközi szinten a svájci és német állami szervezetek által hivatalosan elismert szakértőként léphetek fel PSO, ISO 12647, stb... kérdésekben.

 

- A hazai nyomdák mennyire tartják fontosnak a különböző minősítések megszerzését?

 

A minősítések fontossága egyre inkább növekszik, de természetesen legtöbben kezdetben csak marketing eszközként tekintenek egy-egy jól hangzó hitelesítés megszerzésére, egy szabvány bevezetésére. A nemzetközi és hazai tapasztalatok is igazolják, hogy a minőség és a gazdaságosság egyaránt javul a nyomdai szabványosítás folyamatával. Ilyen szempontból a minősítés már csak a "hab a tortán", amely a megrendelők felé igazolja, hogy a nyomda auditált, "biztos" és számon kérhető minőségben dolgozik. Az igazi előny azonban a munkafolyamatok újra gondolásában, a szabványokhoz való igazodásban van. A legtöbb nyomda nem is sejti milyen sokat profitálhat a szabványosításból, egy-egy minősítési rendszer bevezetéséből.

 

Az UGRA PSO ugyanis nem csak egyszerűen az ISO 12647 bevezetéséről szól, hanem arról, hogy a stabil, elvárások szerinti minőség hogyan tartható gazdaságosan a termelésben. A hangsúly a gazdaságosságon van, fontos látni, hogy attól, hogy egy nyomda képes egy tesztnyomás során 12647-2-es szabványoknak megfelelő nyomatok előállítására, még egyáltalán nem biztos, hogy képes ezt a minőséget bármely munkán, bármilyen PDF-ből, stb... gazdaságosan előállítani. Meddig tart a PDF ellenőrzése, mennyi ideig tart a beállás, mennyi selejt keletkezik, mennyi idő megy el amíg a produkciós mennyiség megfelelő minőségű lesz, stb...? 

 

Az UGRA PSO a teljes rendszert vizsgálja és minősíti, így segíti a nyomdát a problémák okainak feltárásában és leküzdésében. Visszatérve a kérdésre, azt látom, hogy az érdeklődés a minősítési rendszerek iránt egyre nagyobb, mint ahogy sajnos egyre több megrendelő lát árcsökkentési lehetőséget a minőség reklamálásában. Amikor "padló áron" dolgozik a nyomda, ez a minőségi reklamációból fakadó árcsökkentés vagy engedmény már konkrét veszteség, nem csak a haszonszázalék megvágása. Ezt a szoros versenyhelyzetben lévő nyomdák már rég felismerték, és egyre több helyen választják a szabványok alkalmazását már itthon is. A minősítési rendszerek alkalmazása, UGRA PSO már a következő helyes lépés a gazdaságosan előállítható biztos minőség felé.

 

- Nemzetközi szinten hova lehet sorolni a hazai ipart, fel tudjuk venni a versenyt?

 

Technológiai értelemben hazánk és külföld közt nem sok különbséget látok. Nagyon sok külföldi nyomdában jártam, volt amelyik jobb, volt amelyik rosszabb felszereltségű, sok féle üzleti koncepció fér el a piacon. Ami leginkább szembeötlő, az az összefogás hiánya a hazai szereplők közt. Tőlünk nyugatabbra a szakmai szövetségek ereje, potenciája vagy éppen a megrendelők vélt vagy valós minőségi igényeinek a kezelése sokkal magasabb szinten jár mint hazánkban.
 Természetesen lehetetlen a különböző piacok és igények szereplőit összehasonlítani, és számos olyan hátrányunk van nemzetközi szinten, amit történelmileg nehéz legyőznünk. 

 

Egy svájci vagy Német nyomdában, alapvető, hogy szinte minden dolgozó és kereskedő legalább 2-3 nyelvet beszél, míg nálunk egy-egy idegen nyelvet is beszélő, jó kereskedőt találni már sokkal nehezebb. Ez nagyban meghatározza a külföldi munkák vállalási lehetőségeit. A bérköltségek, adóterhek, gyártási árak sajnos már nálunk sem a legalacsonyabbak, ez sem segít. 

 

Összességében azt tapasztalom, hogy képesek a Magyar nyomdák helytállni a nemzetközi mezőnyben is, de ehhez a vezetésnek ki kell tudni a szakadni a "hazai valóságból", és nagyon komoly energiát kell fektetnie az üzleti és marketing kérdésekbe, mert szinte minden probléma gyökere a management szintjén keletkezik. A technológia ilyen szempontból csak másodlagos. Az igazán erős külfőldi nyomdák elsősorban nem a berendezéseik típusa miatt sikeresek. A megfelelően és őszintén definiált minőségi szint, a minőségbiztosítás rendszere, a saját előnyök és hátrányok ismerete és a jó üzleti koncepció, ügyfélkezelés sokkal fontosabb, mint, az hogy milyen nyomdagépen készülnek az anyagok. Ebben mindenképp erősebbek a nálunk fejlettebb államok nyomdái.
 Sajnos úgy érzem az elmúlt években sok hazai nyomda leginkább egymás és önmaga ellen, nem pedig a megrendelőikért dolgoztak, és ezen már nagyon nehéz változtatni, bár bizakodó vagyok.

 

- Ti hogyan látjátok a "Válságban a nyomdaipar" már klasszikusnak tűnő jelmondatot? 

 

Inkább úgy fogalmaznék, hogy a nyomdaipar elkerülhetetlenül átalakul. Sokkal nagyobb a változás a mostani 5 éves periódust tekintve, mint az előző 10-20 évet egyben nézve. Az ofszet piac növekedése helyett most a folyamatos szűkülés idejét éljük, már nem "végtelenek" a lehetőségek. A válság szót azonban nagyon veszélyesnek tartom, mert azt sugallja, hogy valami olyasmi történik, ami mindenkinek rossz. Ez szerintem nem így van. 

 

Biztos, hogy sokaknak rossz, vagy kellemetlen a mostani és az eljövendő helyzet, a digitális gépek, az internet térnyerése, a médiapiac átalakulása, de mindemellett nagyon sok sikeres, növekvő és pozitív jövőképű nyomdaipari vállalkozást látok. Úgy gondolom, hogy ha egy vállalkozás nem éli túl a technológiai "válságot" annak nem feltétlenül maga a "válság" az oka, az inkább csak katalizátor. Halmozottan jönnek elő a kényes kérdések, amik felett egy kényelmesebb szituációban könnyebb volt szemet hunyni, vagy nem foglalkozni a veszélyeivel. A "válságra" fogni, hogy esetleg rosszul mértük föl a piacunkat, nem túl elegáns dolog. Szerintem semmi igazán váratlan dolog nem történt technológiailag a médiaipar piacán, amit ne lehetett volna legalább 3-5 évre előre látni, és úgy gondolom, hogy nem is fog ilyesmi történni.

 

Természetesen vesztesnek lenni mindig rossz, és ezen nem könnyít, hogy másoknak jobban megy, vagy, hogy miennyire érdekes és élvezetes egy elektronikus médiatermék. Ha kevesebb nyomdai kapacitásra van szükség (bármilyen okból), akkor az a legtöbb nyomdai szereplőt komolyan érintheti, de ez nem egyik napról a másikra történik, ezért nem érzem válságnak a kialakult helyzetet. Ezt a helyzetet nagyon sokan okosan és jól kezelték és kezelik, nekik szerintem szintén nem tűnik válságosnak a nyomdatechnológia, vagy ipar helyzete.
 A közelmúlt pénzügyi válsága már másik tényező, sokakat váratlanul érintett, és mindannyian érezzük a hatását, de azt hiszem ez egy egészen másik kérdés.

 

- Következő nagy projekt a www.szinhelyes.hu. Mikorra várható az indulás és mit fog jelenteni a mindennapi munkában?

 

A színhelyes.hu-t 2010 Július 1-ével indítjuk. Több része van, ami az indításkor nem lesz elérhető, mert még a bürökrácia útvesztőit járjuk (pl.: védjegyezések, stb...), de ettől függetlenül teljes értékűnek tekinthető. Olyan egyszerű kérdésekre próbálunk választ adni,mint például: miért nem egyezik a monitor és nyomat színe, hogyan kell nyomdai PDF-et írni, stb...

 

Reméljük, hogy a közreadott tartalommal, közösség építő lehetőségekkel közelebb tudjuk hozni a piac szereplőit egymáshoz. Most még óriási szakadékokat látunk a megrendelő, grafikus, pre-press, nyomda útvonalon. A jó kiadványok készítése igazi csapatmunka, ahol minden játékos szereppel bír, ahol kreatív gondolatok születnek, álmok valósulhatnak meg. Úgy látjuk, hogy a hazai grafikusok, nyomdák inkább "félnek" a megrendelőktől, azok igényeitől, mintsem egyetértésben próbálják velük megoldani a felmerülő problémákat, kreatív megoldásokat adva. Sokszor hiányzik az igazán szakszerű megközelítés. Ha a nyomdász, grafikus, fotós és megrendelő egy nyelvet beszél, megérti mik a minőség és színhelyesség okai és miértjei, melyik szereplő milyen kihívásokkal küzd, akkor sokkal egyszerűbbé válik mindannyiuk helyzete.

 

Ebben próbálunk segíteni, és hisszük, hogy lesz hosszú távú pozitív hatása a kezdeményezésünknek. Személyes tapasztalatom, hogy a megfelelő ügyfélkommunikációval, a párbeszédből hosszútávon mindenki profitál. Úgy vélem, a www.szinhelyes.hu nem egy egyszeri "nagy durranás", inkább egy olyan egyszerű eszköz, ami ahol szükséges, ott segíthet a szemléletváltásban.

 

Ajánlott linkek:
www.szinhelyes.hu
www.colormanagement.hu
www.printscreen.hu