Az alábbi cikk a Printeweek februári kiadásában jelent meg. Érdekes végigolvasni, hogy az Egyesült Királyságban, az interjúban szereplő cégek milyen eszközökkel, megoldásokkal próbálják a szakmai képzés és utánpótlást kezelni.
-------------------------------------------------
A nyomdatulajdonosok egy jelentős dilemmával néznek szembe. Jelenleg jelentős tudásbéli hiány áll fent az iparban, és a jelenlegi munkaerő gyorsan öregszik. A fiatalok közül kevesen választják ezt a szektort, így nincs meg a megfelelő egyensúly a nyugdíjba vonulók és az új munkavállalók között. Ezek a felmerülő problémák súlyos kérdéseket vethetnek fel minden nyomdatulajdonosban.
Vajon fektessenek-e a következő generáció képzésébe úgy, hogy ezzel a megszerzett tudással bármikor elmehetnek egy versenytárshoz, amikor magasabb fizetést és juttatási csomagot ajánlanak nekik? Vagy elégedjenek meg azzal a tudással, amivel jelenleg rendelkeznek és reméljék, hogy a technológia fejlődése idővel kiváltja a jelenleg elvárt szakmai képzettséget?
Habár úgy tűnik, a nyomdatulajdonosok jelentős része a második opciót választja, számos sikeres üzlet döntött úgy, hogy ezt a problémát a nyomdászok képzésével próbálják megoldani, ezzel segítve elő a termelékenységet.
Egy angliai cég, amely teljes mellszélességgel a képzés mellett áll a Nationwide Print. Az ügyvezető igazgató, Julian Hocking nyilatkozata szerint a munkavállalóik rendszeres tréningeken vesznek részt minden alkalommal, ha tudásbéli hiányosságokat észlelnek.
“Minden új digitális nyomda beüzemelésekor a gyártó oktatást tart”, nyilatkozta Hocking.
“Éppen most szereztünk be egy új könyvkötő gépet és egy új Horizon Stichliner-t, mindkettő üzemeltetéséhez teljeskörű oktatást kaptunk. Az új MIS-re is egy külső szolgáltató érkezett, aki több napos tréninget tartott.”
Hozzáteszi, hogy minden képzést a cég fizet és túlnyomó többségében külső szakember végzi. “Mi nyomdászok vagyunk, és a nyomtatásban vagyunk jók, ők viszont az oktatásban képzett szakemberek, ők ebben jók.”
Egy másik cég, a Windles Csoport hasonló szemlélet képvisel, mint Hocking. Michelle Mills szerint, aki a Windles üzleti és marketing managere, “a tudás hatalom” egy kulcseleme a cég világképének.
“Minden nap tanulásra van, a tudást meg kell osztani egymással, ettől az egész csapat erősödik”, nyilatkozta Mills. “A Windles csoportban a dolgozóink egyben a családunk is. Enélkül a család nélkül nem lehetnénk az a sikeres cég, akik most vagyunk.”
Hogy ezt meg tudják valósítani, a cég több különböző eljárást vezetett be, például éves dolgozói értékelést és egy új munkavállalókra vonatkozó képzési tervet, ami segít nekik megismerni az összes részleg munkáját.
“A beosztás teljesen rugalmas, bárki bármelyik részleget bármikor megnézheti.” mondta Mills. “Tisztában vagyunk vele, hogy vannak dolgok, amik nem feltétlenül érdekelnek mindenkit, de mindig nyitott az az lehetőség, hogy munkavállalóink tanuljanak. Ha egy új gép érkezik a gyárba, akkor csapatokra osztva tekinthetnek meg a dolgozóink egy bemutatót és kapnak egy oktatást is.”
Ezenkívül a társaság gyakorlati képzést kínál, és együttműködik a BPIF (British Printing Industries Federation)-fel, hogy hozzáférjen a képzési programjaihoz, amelyek minden alkalmazott számára elérhetők. A Windles csoport gondoskodik arról is, hogy hetente angol nyelvtanárok órákat tartanak azoknak az alkalmazottaknak, akiknek az anyanyelve nem az angol. Valamint a társaság csoportos műszaki képzési programot működtet, amely Mills szerint nagy siker.
„A foglalkozásokat mindenki számára elérhetővé teszik egy online rendszeren keresztül, hogy az emberek akkor vehessenek részt rajtuk, amikor ez a legmegfelelőbb nekik és a csapatuknak.” - magyarázza. „Minden részleg bekapcsolódik, és az ötlet az, hogy egy-egy terület mindent ismertessen a többiekkel. Ez nemcsak közelebb hozza a csapatot, hanem elősegíti a személyzet tudásának bővítését.”
Hozzáteszi, hogy a heti tanfolyamokat a cég igazgatói és vezetői tartják, és sok területre terjednek ki, például könyvkötésre, számítógépes tervezésre, digitális nyomtatásra, az ügyfélszolgálatra, a pénzügyekre, az informatikára, a csomagolásra, a menedzsment technikákra, hideg fóliázásra, nyomdai előkészítésre, gyártástervezésre, értékesítésre, és raktárkészletek kezelésére.
„Minden tanfolyam összesen 40 percig tart” - mondja Mills. „Van egy 30 perces prezentáció, amelynek végén van egy 10 perces kérdés és válasz rész. Ezután 12 pontból álló tesztet töltenek ki online a résztvevők. A jó teszteredmény az éves teljesítményértékelés részét képezi, és megmutatja, melyik területeken van szükség továbbképzésre.”
A Windles csoport egyértelműen komolyan veszi munkatársaiba történő befektetést.
Ugyanúgy, mint a Northern Flags esetében, ahol Paisley Woods gyakornok a 2019. évi PrintWeek Awardson az év gyakornok kategóriájába került.
„A filozófiánk az, hogy bárki elmehet és vehet magának nyomdagépeket, de az, hogy mennyire hatékonyan és jó minőségben gyárt, valamint az, hogy mennyire hatékonyan bánnak az ügyfelekkel, az mind az embereken múlik” - mondja Iain Clasper-Cotte, a Northern Flags ügyvezető igazgatója. „Ha őszinték vagyunk, jelenleg hatalmas többletkapacitás van a széles formátumú nyomtatásban, tehát véleményünk szerint az, hogy tennünk kell érte, ügyelnünk kell arra, hogy a lehető legkisebb csapattal legyen a lehető legtöbb előállított termékünk és a lehető legtöbb ügyféllel rendelkezzünk. Ennek egyetlen módja a legjobb emberek foglalkoztatása, és sokrétű szaktudásuk ösztönzése.”
Szóval, ha felvesz egy embert, aki előző munkahelyén nyomdászként dolgozott, egyből kiképzik a cég összes gépére, így szabadon áthelyezhető bármelyik részlegre, ha szükséges. Azt mondja, ez a hozzáállás jól működött a cégnél és kiemeli Woods-t, aki nemrég lett előléptetve műszakvezetővé.
“Először a kötészeten kezdett nálunk, mint gyakornok”, mondta Clasper-Cotte. “De az első pár hónap után nyilvánvaló volt, hogy sokkal tehetségesebb attól, hogy ott maradjon, így felajánlottunk neki egy fizetett tréning programot. Nagyon gyorsan elsajátította a kötészetet -sőt, igazság szerint mindent részleget- és jelenleg ő az egyik legjobb nyomdászunk. Valószínűleg ő az egyik legfiatalabb műszakvezető az iparban és egy igazi sztár.
Azt mondja, némi pénzügyi támogatást kaptak a képzésekre, de nagy részét önmaguk állták. Némelyik nyomdatulajdonos lehet nem fektet be úgy a csapatába, mint Clasper-Cotte, mert attól félnek, hogy az újonnan megszerzett képességeikkel más cégnél folyattatják a munkát. Hogy minimalizálja ennek az esélyét, a Northern Flags egy nagyon szigorú szabályt vezetett be.
“Azt mondjuk mindenkinek, hogy nagyon szívesen fizetjük a képzésüket és ha két évig nálunk maradnak, azzal ledolgozzák ennek a díját, viszont ha ettől hamarabb mondanak fel, akkor ki kell fizetniük ezt a díjat.” nyilatkozta. “Erre eddig egy embernél került összesen sor.”
Annak ellenére, hogy folyamatosan befektetnek az alkalmazottjaikba a munkához szükséges minden képesség terén, a cégnek jelentős nehézségei vannak, kifejezetten az előző évet tekintve. Nagyon nehezen találnak jó iskolákban végzett jelentkezőket és folyamatosan elégedetlenek a cég lemorzsolódási arányával.
Hasonló a szituáció az egész iparágban, Garry Richmond, a Print Scottland igazgatója is túl jól ismeri ezt a helyzetet. “Szerintem az új belépők képzése elengedhetetlen, mivel elég magas az átlagéletkor a nyomdászok között, mindenképpen szükség van a vérfrissítésre, hogy életben tartsuk és továbbra is sikerre vigyük ezt a szakmát”, mondta Richmond.
Hozzáteszi, hogy létfontosságú a képzés, egyedül ezzel érhető el a folyamatos fejlődés, jelentősen hozzájárul az alkalmazottak elköteleződéséhez és sokkal költséghatékonyabb, mint ha új munkavállalókat kellene keresni, mert az előzők szakmai fejlődés reményében tovább álltak. “Amikor annak a jelentőségét szeretnénk hangsúlyozni, mennyire fontos, hogy képezzük az alkalmazottjainkat, szerintem az a kis történet jellemzi legjobban, amikor egy termelésvezető azt mondja: ‘Mi lesz, ha kiképzem a csapatom és elmennek?’ amire a HR vezető azt válaszolja ‘Mi lesz, ha nem, és maradnak?’” mondja Richmond.
Nyomdaipar képzési tartaléka
Habár a nyomdaipar jelenleg jelentős szaktudás-hiánnyal küzd, a jó hír, hogy számos egyéni és szervezeti képzés áll rendelkezésre a nyomdászat több különböző területére vonatkozóan. A legnagyobb képző az iparon belül a BPIF (British Printing Industries Federation), amely széleskörű tréningeket nyújt, a 2. szintű segédnyomdásztól az 5. szintű management programig.
“A magasan képzett trénerjeink széles körű tapasztalattal rendelkeznek a nyomdaipar minden területéről, amelyeket nagyon hatékonyan tudnak átadni, így az alkalmazottak a legjobb gyakorlatokat sajátíthatják el az iparon belül.”, magyarázza Karly Lattimore, a BPIF (British Printing Industries Federation) ügyvezető igazgatója.
“A képzőink nagyon hatékonyan találják meg a hiányosságokat az adott szervezeten belül, így a leghatékonyabb módon tudnak személyre szabott megoldásokat javasolni. Akár egy nagyvállalat kér fel minket, aki az éves adóvisszaigénylését szeretné a dolgozóiba fektetni, akár egy kis nyomda, aki képzési támogatást szeretne igénybe venni, mindenki igényeit képesek vagyunk kiszolgálni a nyomdaiparon belül.”
Néhány cég talán nem engedheti meg magának az ilyen, teljes körű képzési tervet minden alkalmazottja számára, de ahogy a Garry Richmond mondja, azoknak sem kell teljesen elkeseredni, mivel “manapság már rengeteg online kurzus is megtalálható, ami költséghatékony módja annak, hogy hasznos tartalmat adjunk a munkavállalóinknak, valamint javítsunk a csapatmorálon.”
Forrás: https://www.printweek.com/features/article/training-tracks