Szerző: Kiss Pál
Megjelent: magyar nyomdaipar 2013 című kiadványban
Jelenleg is sokan gondolnak a termékeik mind szebb és különlegesebb kialakítására legyen ez csomagolóanyag, borító, naptár, címke vagy egy egyszerű névjegy. Hiszen ezzel még jobban kiemelhetik a terméküket a versenytársak hasonló termékeinek sorából. Azok, akik még nem rendeltek ilyen típusú anyagot azokban több kérdés is felmerülhet még a tervezés előtt, amire igyekszünk rövid érthető válaszokat adni.
Egyáltalán mi az a BOPP fólia és hol használjuk?
Ha a BOPP fóliát szeretném beazonosítani, és ha lehetek szélsőséges, akkor a csörgős ropis zacskóra vagy a cigaretták védő fóliájára kell gondolnunk elsőre.
Amennyiben ennél szakmaiabb szeretnék lenni akkor az egyik legsokoldalúbb és leggyakrabban használt fóliáról beszélünk a hajlékonyfalú csomagolóanyag gyártásnál és a nyomdaiparban.
A hajlékonyfalú csomagolóanyag gyártásban előszeretettel használjuk rendkívül jó fizikai tulajdonságai miatt. Hiszen a fénye, nyomtathatósága, aromazáró és vízálló tulajdonsága kiemelkedő ennek a gyártási technológiája miatt minden irányba szilárd és merev fóliának.
Ezek a fóliák sokfélék lehetnek megjelenésükben és vastagságukban a felhasználási igényeknek megfelelően. Ezért megjelentek a széles körben használt átlátszó mellett a fehér, a gyöngyház, a matt és a metalizált változatok is. Nem kell messzire mennünk, ha példákat akarunk említeni, hiszen elég, ha a csokikra vagy a kávék aromazáró csomagolására gondolunk.
A BOPP fóliákat használhatjuk önmagukban és többrétegű társított (laminált) formában is. A többrétegű laminátumok megfelelő fizikai tulajdonságait is ezek a fóliák biztosítják. (A gyártók tudását és a fejlesztés iránti elkötelezettségét mi sem bizonyítja jobban, mint, hogy az ipar szinte minden és egyre újabb és speciálisabb igényeinek is igyekeznek megfelelni.) A nyomdaiparban lamináló fóliaként találkozunk vele fényes, matt és hologramos formában.
Felmerülő kérdések a fóliázott termékek kapcsán:
Miért akarom fóliázni a termékemet?
A termékek fóliázására jellemzően két okot szoktunk felhozni, az egyik a felület védelme, ezt standardon a fényes és a matt fóliák alkalmazásával szokták elérni és minden nyomda profin megoldja a feladatot. A másik és ez az izgalmasabb, ha effektet akarunk elérni a fóliák alkalmazásával. Ezek az effektek nem kell, hogy kimerüljenek a metál effektek alkalmazásával, hiszen vannak hologramos fóliák is.
Az ezüst fóliák felülnyomtatásával egy kívánt szín metálhatását érhetjük el, szinte végtelen variációban. A hologramos fóliák használatával a nyomatunk megfelelő területei kapnak speciális effektet, ahhoz hogy ez sikerüljön, a hologramos fólián a „fedő fehér” megfelelő alkalmazásával jelöljük ki az effekt területét és „erősségét”. Ehhez a grafikai stúdiónak kell az igényeinket ismernie.
A felülnyomtatásnál mindenképpen olyan fóliát és festéket kell választani, amely a fólia és a festékgyártó által kimondottan alkalmas a felülnyomtatásra, ezt a feladatot a nyomdák elvégzik helyettünk. De számolhatunk vele, hogy a speciális anyagok árai meg fognak jelenni az árajánlatban.
Milyen eljárást használjak?
A nyomat megálmodása, tervezése során felmerül, hogy milyen fóliát használjunk a kívánt effektus eléréséhez, a teljes felületet borítsuk laminált fóliával és a későbbiekben nyomtassuk fölül? Vagy a kész nyomatot fóliázzuk présfóliával?
Ennek megválaszolása azért nehéz, mert mind a két módszernek vannak előnyei hátrányai, a présfólia használata esetén is felülnyomtathatjuk a fóliát, vannak ilyen fóliák és nagyon jól használhatóak leginkább kisebb felületek esetén alkalmazzuk, ugyanis nagyon nagy felületetek présfóliázása nem problémamentes.
Nagy felületek esetén tökéletes megoldás és elterjedtebb a laminált, fóliázott felület felülnyomása. Ebben az esetben elszabadulhat a fantáziánk, hiszen a fóliázott felülnyomott felületet lakkozhatjuk, domboríthatjuk is a kívánt effektus eléréséhez.
Mire figyeljek a fólia kiválasztásánál?
Abban az esetben, ha a fóliát mi akarjuk megrendelni, lapozzuk át a mintakatalógusokat ilyen minden fólia forgalmazónak van. A katalógusok rengeteg variációt tartalmaznak, de a hologramos specialitások rendszerint nincsenek raktárkészleten a termék árfekvése és a fizikai tulajdonságai miatt. Ugyanis a fóliák a felületi feszültségüket nem tartják meg csak fél/egy évig. Így a megrendelt fóliánkat „frissen” fogják legyártani, ennek az átfutási ideje gyártónként változik, de általában 5 – 6 hetet jelent.
Továbbá, minimumrendelési mennyiség van, ez sokszor erős visszatartó erőt jelenthet, de ha hosszabb távon gondolkodunk, akkor a megrendelt fólia több termékünknél is felhasználható.
A „sima” fémfóliáknál ezek a problémák nem szoktak olyan erősen megjelenni, mint a hologramosoknál, de a katalógusokat lapozgatva nem kell elcsábulnunk a színes fóliáknál mivel az ezüst felülnyomtatásával minden szín megvalósítható.