A Koenig & Bauer teljesen automatikus lemezlogisztikával szereli fel a Rapida ívelt ofszetgépeket
Egyre több kereskedelmi nyomda szereli fel Rapida ívelt ofszetgépeit teljesen automatikus nyomólemez logisztikai rendszerrel. A web-to-print szolgáltatók különösen aktívak ebben a tekintetben. A Koenig & Bauer számos rendszerét már használják a mindennapi gyakorlatban, és várhatóan további telepítések következnek.
Eddig a középformátumú Rapida 106 X nyomdagépek (max. ívméret 750 × 1.060 mm, termelési sebesség akár 20.000 ív/óra), és a Rapida 145 sorozat nagyformátumú modellek (max. ívméret 1.060 × 1.450 mm, termelési sebesség akár 18.000 ív/óra) már a teljesen automatikus nyomólemez logisztikai megoldásokkal fejleszthetők. Az adott rendszertől és helytől függően műszakonként akár 1280 nyomólemezt is eljuttatnak a nyolcszínes nyomdagéphez. Már ez a szám is jól szemlélteti a modern íves ofszet nyomdagépek nyomólemez logisztikájában rejlő erősségeket és lehetőségeket.
Rövid nyomdai munkák további várakozási idő nélkül
Különösen a sok kis- és közepes példányszámú nyomtatásban a teljesen automatikus nyomólemez logisztika segít az nyomdáknak, hogy kihasználják a nagymértékben automatizált nyomdagépek teljes lehetőségeit. Az beigazítási idők észrevehetően lerövidülnek, és a személyzet a gyártási folyamat döntő szempontjaira és a nyomtatási minőségre koncentrálhat. Egy nyolcszínes nyomdagép a megszokott hatékonyságot mutatja a gyors beigazítással és a 4 + 4 színnel történő gyártással, maximális sebességgel, még akkor is, ha egymás után kis példányszámú, egyenként mindössze 300 íves munkát kell nyomtatni. Minden nyomólemez akkor van a megfelelő nyomówerknél, amikor kell. A nyomólemez logisztikai modulból a DriveTronic SPC szimultán nyomólemez cserélő rendszer használata olyan pontos, hogy a nyomólemez cserébe történő kézi beavatkozás a múlté.
A moduláris rendszer egyedi megoldásokat tesz lehetővé
Logisztikai rendszereinek moduláris felépítésének köszönhetően a Koenig & Bauer gyakorlatilag minden elképzelhető megoldást elérhető a teljesen automatikus nyomólemez szállításhoz a nyomdai nyomólemez cserék (beleértve az utólagos teljesen automatikus nyomólemez cserét is). A következő standard modulok választhatók a meglévő nyomdai berendezésekhez és a kívánt automatizáltsági szinthez igazodva:
- Az egyes nyomólemezek szétválasztása és a szállítórendszerre történő átvitele
- Nyomólemez azonosítás (adatmátrix)
- Szállítás a nyomówerkhez
- Nyomólemez csere
- Szállítás a hulladékgyűjtő állomásra
- A használt nyomólemezek ártalmatlanítása
Ezen túlmenően különböző komponensek állnak rendelkezésre, amelyek speciális körülményekre, például több nyomdagép egyetlen logisztikai rendszerbe történő integrálására szolgálnak.
Az egyes modulokat vagy a nyomdagép fölé, vagy a közvetlen nyomdaterületen kívül helyezik el, hogy ne akadályozzák a nyomdagép kezelőit. Ez azt jelenti, hogy a Rapida a nyomólemezcserék során teljesen hozzáférhető marad. A nyomówerket csak a függőleges nyomólemezbetöltés és -csere mozgásai során néhány pillanatra tiltják le a fénysorompók.
A szállítórendszerek (láncos szállítószalagok) az ügyfél nyomdájának egyedi igényeihez igazíthatók. Mivel a nyomógéphez és a nyomówerkekből történő szállítás során a nyomólemezek különböző útvonalakon haladnak, nem áll fenn az összekeveredés vagy a hozzárendelési hibák kockázata.
A maximális sebességű és kis példányszámú, megszakítás nélküli gyártás érdekében a rendszer közvetlenül a nyomdai werkeknél tartja a nyomólemezeket a következő munkához. A munkasorrendet egyébként az határozza meg, hogy a nyomólemezek milyen sorrendben kerülnek a szállítókocsira. A szükséges módosítások a kocsin elvégezhetők, mielőtt az egyes nyomólemezeket szétválasztják, és a szállítórendszerbe továbbítják. A lánchordozókra történő átadás előtt a nyomólemezeket a lemezképhez az előhíváskor hozzáadott adatmátrixkód beolvasásával azonosítják.
A LogoTronic segítségével a konzolra továbbított feladatlista bármikor módosítható a lemezek tényleges sorrendjének megfelelően.
Hatalmas teljesítményképesség
Kevés gépmester lenne abban a helyzetben, hogy a nyomólemez logisztikai rendszer teljesítményét a íves ofszet nyomdagépeknél elérje. Egy műszak alatt 110 kg súlyú lemezeket kellene cipelniük 3,2 km-es távolságon keresztül. Ráadásul 300 íves rendelés esetén alig 3 percük van arra, hogy az összes régi nyomólemezt kivegyék a werkekből, és kicseréljék a megfelelő új nyomólemezekre. Ez a munkaterhelés még a tapasztalt gépmestereket is a határaikig feszítené.
A nyomólemezek cseréjéneknek, majd a hulladékgyűjtő állomásra történő elszállításának automatizálása lehetővé teszi a nyomdagép teljesítményének optimális kihasználását, különösen a nagyon kis példányszámok esetében. A kis példányszámú gyártás, amely a rotációs nyomdaipari szegmensben jellemző, sokkal jövedelmezőbben valósítható meg.