Szerző: Szmoleniczki Zsolt - Nyomdaker Kft.
Megjelent: magyar nyomdaipar 2013 című kiadványban
A reklámdekorációs anyagok piacán is látványos fejlődésnek lehetünk tanúi. A termékfejlesztési tendenciákban egyszerre mutatkozik meg a felületminőségek megújításának szándéka és a specializáció-, azaz a kifejezetten egy adott munkatípus számára a lehető legjobb anyagmegoldás kifejlesztése, valamint a vissza-visszatérő anyag-felhasználási problémák megoldására való törekvés.
A dekorációs nyomatok (displayek) elhelyezése nagyban meghatározza, milyen technológiát kell alkalmazni az adott eszköz kivitelezésekor. Míg a nyomtatható anyagok esetében a specializáció, tehát az adott feladatok anyagszükségletének kielégítésére törekszik a piac, a nyomtatási technológiáknál már megfigyelhető, hogy a gépek gyártói univerzális megoldásokkal próbálkoznak (Latex technológia, Solvent-UV). Az anyag-és technológia kiválasztásánál elsősorban azt kell figyelembe venni, hogy a megrendelő hova és milyen formában kérte elhelyezni a nyomatot és ezután jöhetnek a részletkérdések.
Házon belül
Beltéri felhasználásra lényegesen több lehetőség kínálkozik, hiszen a kültéri anyagok beltéren is használhatóak, míg ez fordítva nem igaz. Bár a beltéri nyomatok kevésbé vannak kitéve olyan hatásoknak, mint a változó páratartalom- és hőmérséklet, az UV sugárzás, szél és csapadék, előfordulhat, hogy más hatásokkal szemben ellenállónak kell lenniük.
Például érdemes figyelembe venni, mennyire közelítik meg az emberek a nyomatot és emiatt számolni kell-e olyan mechanikai hatásokkal, mint például a kopás vagy karcolás.
Gondoljunk csak egy forgalmas mozi előterében, vagy egy áruház polcai között kihelyezett nyomatra. Az ilyen esetekben érdemes a nyomatokat valamilyen védőfelülettel ellátni, kiválóan alkalmas lehet a nyomatok védelmére a lamináló fóliák használata.
A beltéri felületeket az emberek közelebbről szemlélik, így a nyomat és a felhasznált anyagok felületének minőségével szemben támasztott megrendelői elvárások lényegesen magasabbak.
Az alkalmazható nyomtatási technológiák köre is sokkal szélesebb. A vízbázisú nyomtatás képminősége ma még mindig meghaladja az oldószeres vagy UV nyomtatók képességeit, ezért beltéren, ha a megrendelő kisszámú és fotóminőséget megközelítő nyomatot igényel, még mindig ezt a technológiát alkalmazzák.
Divatos anyagok
A beltéri munkákhoz használt anyagok között nagyon fontos megemlíteni a különböző papírokat, hiszen ezek kültéren a legritkább esetben alkalmazhatóak. A tekercses papírok között egyre népszerűbbek a nyomtatható tapétaanyagok és az átvilágítható papírok, amelyek oldószeres és vízbázisú nyomtatásra is alkalmasak. Egyre nagyobb az igény a vizes vagy oldószeres digitális nyomtatással készíthető, egyedi tapétákra és a különböző festővásznakra. A táblás papír anyagok is egyre inkább a figyelem középpontjába kerülnek.
Ha a megrendelő számára fontos a környezettudatosság kommunikációja, kitűnő választás lehet számára az újrafeldolgozott papírból készült többrétegű karton szendvicslemez. Ezek a különböző vastagságban kapható anyagok marhatóak, nyomtathatóak és könnyen vághatóak, készíthető belőlük mindenféle POS eszköz, de igeiglenes bútorok formájában is egyre gyakrabban találkozhatunk velük. Ezeket vagy közvetlenül nyomtatják UV LED-es táblanyomtatóval, vagy nyomtatott öntapadós papírral, fóliával kasírozzák. Népszerűek a rendkívül könnyű habkarton táblák, különösen akkor, ha rövid távú függesztett, belógatott beltéri dekorációról van szó.
Bár a mágnesfóliák alkalmazása nem újkeletű, az utóbbi években vált felkapott termékké a nyomtatható vastartalmú fólia. A termék az öntapadós mágnesfóliához tartozik. A mágnesfóliát felragasztják a kívánt felületre, a vastartalmú fóliára készült nyomat pedig erre tapad fel, gyűrődés és buborékmentesen. Ez a termék az olyan helyszíneken különösen hasznos, ahol előre gyártott nyomatokat gyakran, rendszeresen és gyorsan kell cserélni, hiszen a nyomatok cseréje bár nem igényel szakértő kezeket, mégis tökéletes felhelyezést tesz lehetővé.
A nagy gyártási kapacitású táblanyomtatókkal közvetlenül lehet a víztiszta akril (plexi) táblákat nyomtatni, de más táblás anyagokat, például habosított PVC-t és műanyag szendvicslemezeket is előszeretettel használnak a dekoratőrök.
Padlóra kerülnek
Az ideiglenes padlódekorációk is bevált reklámeszközök, a laikus felhasználónak pedig talán fel sem tűnik milyen érdekes megoldásokkal segítik a gyártók a dekoratőrök munkáját. Míg a beltéri anyagok viszonylag sík, homogén felületekre kerülnek a kültéri dekorációknál az egyenletlen, porózus felületek sokáig lehetetlenné tették a nagy felbontású nyomatok használatát. Ma már erős, alumínium alapú öntapadós járdagrafika anyagokkal tartós reklámeszközök készíthetők. A vékony alumínum lemez a ragasztáskor felveszi a burkolat formáját, így az anyag feszültsége nem tépi fel a ragasztóanyagot, így ezek az alumínium alapú padlódekor anyagok már macskakőre is felvihetők.
Eső, szél, napsütés
A kültéri munkáknál teljesen más elvárásokkal találkoznak a kivitelezők. A nyomatok részletgazdagságával, felbontásával kapcsolatban odakint ritkábban mutatkoznak magas igények, a környezeti hatásokat azonban nem lehet figyelmen kívül hagyni. Természetesen, az anyagválasztás sokszor függ attól is, hogy a kihelyezett nyomatnak a megrendelő milyen hosszú élettartamot szánt, azonban a kültéri eszközöket is minimum egy „szezonra”, tehát 3-6 hónapig használják.
A használati időszak alatt számos hatással kell számolni, ezek közé tartoznak az időjáráson túl a különböző mechanikai hatások is, mint például a kopás. Ez különösen igaz az autóflotta dekorációkra.
A járműveket öntött, 3D (háromdimenziós) fóliákkal dekorálják, a speciális nyomtatható fóliát egy kifejezetten erre a célra kifejlesztett átlátszó fóliaréteggel még laminálni kell, ez védi a nyomatot (például az autómosóban), így biztosítható a hosszabb élettartam. A hengerelt fóliákat nem lehet tartósan bedolgozni a járművek mélyedéseibe, behajlásaiba, a hengerelt fólia hamar „kirúgja” magát, sok bosszúságot okozva a megrendelőnek.
A laminálást nem csupán a járműveken kell használni, minden olyan felületen fontos elvégezni ezt a munkát, ahol a nyomat mechanikai hatásnak van kitéve és nincsen más, a nyomtatott felületet védeni képes réteg.
Nagy, kültéri felületek digitális nyomtatással
A kül-és beltéri nyomatok között a leginkább szembeötlő különbség a felü-letek méretében mutatkozik. A szabadba kihelyezett nyomatok – kevés kivételtől eltekintve - általában nagyok, gondoljunk csak az épülethálókra, óriásplakátokra, vagy a nagyméretű molinókra. Mivel az emberek ezeket távolabbról nézik, az ilyen nyomatok felbontása lényegesen alacsonyabb, mint a beltéri nyomatoké. Fontos megemlíteni az alkalmazott digitális nyomtatási technológia különbségeit is. Míg beltéren vízbázisú tintával is bátran dolgozhatunk, ez kültéren elképzelhetetlen. Bár a 2011-2012. évben megjelentek az úgynevezett latex tintát használó nyomtatók, amelyek környezetbarát vízbázisú
festéke kültérre is tartós megoldást kínál, azonban ez a technológia a felhasználók körében még nem terjedt el, Magyarországon csupán néhány latex nyomtató üzemel.
A kis sorozatszámú vagy egyedi nyomatok elkészítésére szélesebb körben alkalmazott technológia az oldószeres (solvent) és az UV-LED-es eljárás, de kétségtelenül az előbbi a legnépszerűbb, és a kültéri anyagok zöme ehhez az eljáráshoz lett kifejlesztve. Legyen szó ponyvákról, épülethálókról, ablakfóliákról, perforált ablakfóliákról, falfóliákról vagy padló-és járdadekorációs anyagokról, biztosak lehetünk benne, hogy oldószeres eljárással ezek megmunkálhatóak.
Az oldószeres nyomatok vízzel nem oldhatóak, a festék bemarja magát a médiába, színtartóssága így hosszan biztosított. A gyári tintákon túl az úgynevezett harmadik féltől származó anyagok többsége is mind elég rugalmas és megbízható a kültéri munkákhoz.
A táblás anyagokat egyre több reklámdekorációs cég közvetlenül nyomtatja UV-LED-es nyomtatóval. Az UV eljárással készült nyomatok rendkívül ellenállóak a napfénnyel szemben, hiszen a festék nyomtatás közben UV fény hatására (azonnal, külön száradási idő nélkül) köt meg. Ellenállóbb a mechanikai hatásokkal szemben is, anélkül, hogy laminálni, vagy kasírozni kellene a felületet.
A nyomtatásra kiválasztott táblák rövidebb tervezett élettartam esetén lehetnek habosított PVC-k vagy műanyag szendvicslemezek, hosszabb távra azonban érdemes a porfestett alumínium táblákkal, alu szendvicslemezekkel dolgozni. A napfény hatására, különösen a sötétebb nagy festékterheléssel nyomtatott felületek nagyon fel tudnak melegedni, így szerelésüknél jelentős hőtágulással kell számolni, ezért a forgalmazók mindig felhívják a figyelmet arra, hogy ezeket a táblákat hézagosan és ovális furatokkal szereljék.
Az utóbbi években megjelentek az oldószeres eljárással nyomtatható, porózus, egyenetlen falfelületekre közvetlenül felragasztható falfóliák. Ezek speciális ragasztóréteggel rendelkeznek, kültéri élettartamuk a hatásoknak való kitettségtől függően 3-6 hónap.
A mobil kültéri eszközök között fontos megemlíteni a különböző zászlókat. Ezek többsége hurkolt poliészter anyagból készül, amely nem nyomtatható szépen az oldószeres és UV eljárásokkal. A hurkolt poliészter szövetre általában szublimációs eljárással kerül fel a grafika, transzferpapír segítségével.
Miért fontos a megfelelő alapanyag kiválasztása?
Sok anyag, munka és pénz veszhet kárba
Szmoleniczki Zsolt - Nyomdaker Kft.
Legyen szó kül-vagy beltéri nyomatokról az alapanyag kiválasztása általában nem jelent problémát. A felhasználók mégis gyakran kerülnek abba a helyzetbe, hogy a nem megfelelő anyag miatt szükségtelen plusz erőfeszítéseket kell tenniük, ami bizony az anyagi veszteségekkel is jár.
A költséghatékonyság kétarcú lehet. Az anyagok kiválasztásánál sokszor a legnépszerűbb érv a lehető legalacsonyabb beszerzési ár. A legolcsóbban beszerezhető anyag és technológia alkalmazása tényleg növelheti a várható nyereséget és nem feltétlenül számít rossz döntésnek. Az esetek többségében a megrendelő könnyen meggyőzhető arról, hogy egy rövidtávon használható, de olcsóbb megoldással is jól jár. Ha a megegyezésben foglaltaktól eltérően a szezon közepére tönkremegy a reklámeszköz, abból üzleti vita, pluszmunka, pluszköltség, ügyfélvesztés stb. következhet.
Ezek pedig mind drága dolgok és egészen más megvilágításba kerül a költséghatékonyság kérdése. Érdemes tehát egy-egy munka előtt alaposan átgondolni, megéri-e az alacsony minőség és beszerzési ár mellett maradni, vagy a körültekintőbb, biztonságosabb anyagválasztásnak van-e több értelme. A plusz munkák többletköltséget, elkerülhető, felesleges kiadásokat jelentenek. Egy jogos reklamáció után újra be kell szerezni az anyagokat, nyomtatni, kiszállni a helyszínre, logisztikát szervezni, emelőkosaras kocsit bérelni, hulladékkal foglalkozni, adminisztrációval vesződni – miközben ennyi idővel és munkával már egy másik megrendelést is be lehetne fejezni.
Speciális helyzetek – speciális anyagok
Kezdjük a sort a gépjárművek dekorációjával, hiszen ez egy minden szempontból különleges igényű munkatípus. Bár az anyagforgalmazók nem győzik hangsúlyozni
a 3D (háromdimenziós) nyomtatható fóliák és laminálók alkalmazásának fontosságát, a kivitelezők néha úgy döntenek, egy rövid távú megoldáshoz elegendő lesz egy nagyságrendekkel olcsóbb, egyébként sík felületekre való anyag, amit kiváló helyettesítő terméknek gondolnak. Ez az anyag aztán egykét hét alatt szépen visszazsugorodik, felhúzza az anyagot a mélyedésekből és oda az egész munka. A speciális öntött 3D fóliákkal, megfelelő megmunkálás mellett ilyen ritkán történne meg.
Gyakori, visszatérő probléma, hogy a ponyvára ragasztott felirat idővel leválik, vagy viszonylag rövid idejű tárolás után minden ragacsos lesz az öntapadós fólia ragasztójától. Ez azért van, mert ponyvák hajlékonyságát lágyítószer biztosítja, amely idővel kipárolog az anyagból, feloldja az öntapadós fólia ragasztóját. A forgalmazók erre a célra is speciális fóliákat javasolnának.
Távol-keleti portékák
A piacon fellelhető reklámdekorációs anyagok közül egyértelműen a kínai termékek a legolcsóbbak, azonban az irántuk mutatkozó keresletre egyéb magyarázatot nehéz találni.
Kínában is készül mindenféle minőségű anyag, azonban szinte kizárólag az első áras szegmens jelent árelőnyt, mert itt az árak körülbelül 50 százalékkal alacsonyabbak.
A magasabb minőségi kategóriába tartozó kínai anyagokat jórészt ugyanazon az áron lehet beszerezni, mint az európai forgalmazók termékeit. Az alacsony ár nem szabad, hogy könnyelműségre csábítson, bár általában ezekkel az anyagokkal is lehet dolgozni és az esetek többségében éppen megfelelnek az elvárásoknak, mégsem tekinthetünk ezekre a termékekre jól bevált, kipróbált anyagként, hiszen a különböző szállítmányoknál előfordul, hogy teljesen más tulajdonságokkal bíró termék érkezik – ugyanazon név és típus alatt. Bár a rendkívül alacsony ár miatt ezek az anyagok nagyon népszerűek, csak olyan munkáknál javasolt használni az első áras termékeket, ahol biztos, hogy
nem kell a minőség miatt aggódni. Nem véletlen, hogy ezekre a termékekre a forgalmazók nem vállalnak garanciát.
Nem csak az anyag lehet a hibás!
Az anyagválasztás a kivitelezők többsége számára rutinkérdés, szakemberek,tudják, mire mit szoktak használni, de időről időre előfordul, hogy bajba kerülnek.
Vegyünk egy lehetséges forgatókönyvet:
Régi megrendelő, régi, jól ismert, nagy felületű display az autópálya mellett. A megrendelő megrendeli a munkát, a grafika később érkezik, ennek ellenére a kivitelező rutinból megrendeli a szokásos mennyiséget a szokásos anyagból, a nyomatok a helyükre kerülnek, több százezer forint cserél gazdát, látszólag minden a legnagyobb rendben van.
Egészen júliusig.
Akkor azonban a nap egy kicsit jobban tűz a kelleténél, az anyag tágulni kezd, ugyanis a korábbi megrendelésektől eltérően most szinte teljesen fekete grafika került fel és hiába alkalmaztak ovális furatokat a nyomat rögzítésénél, a túl magas hőmérsékleten az anyag felpúposodik, hullámossá válik, a megrendelő pedig reklamál. „Csata után minden baka tábornok”– szokták mondani.
Egy ilyen esetben is igaz a mondás: ha tudták volna, hogy fekete lesz a felület és ha az anyagforgalmazó is tudta volna, akkor megmutatta volna a termék technológiai adatlapján az anyag hőtűrési képességét, hőtágulási adatait és lehet, hogy a megfelelő anyagot ajánlott volna. Vannak akár 120 Celsius fokot is tűrő műanyag táblás anyagok.
Élettartam
Nem extrém kitettség mellett is fontos lehet a nyomathordozó élettartama. Az anyagforgalmazók választékában a hosszú távú felhasználáshoz is szerepelnek termékek. Az élettartam korrelál a termék árával. A hosszabb élettartamú termékek értelemszerűen drágábbak, hiszen egy alumínium szendvicslemez kültéri élettartama nagyságrendekkel nagyobb mint bármelyik homogén vagy rétegelt műanyag tábláé. Nem ázik be, bírja a hőt, a többszöri nyomatcserét, sokszorosan meg tud térülni. A kivitelezők mégis gyakran próbálják valamilyen olcsóbb, helyettesítő anyaggal kiváltani a megfelelő anyagot, pedig a nagy felületű tábláknál ez komoly kockázatokkal járhat.
Veszélyes üzem
A nem megfelelő anyagválasztás okozhat plusz munkát, felesleges anyagi veszteséget, bosszúságot, ügyfélvesztést, de néha bizony mások testi épségét vagy életét is veszélyeztetheti. Ez főként az olyan, nagy méretű kültéri megoldásoknál igaz, mint a nagy felületű szerelvények, épülethálók, a tetőkre helyezett feszített fóliás világító eszközök, amelyeket a településeken, vagy forgalmas helyszíneken szerelik fel. Ezek az eszközök nagy igénybevételnek vannak kitéve, az erős szél jelenti a legnagyobb veszélyt, így nem csupán a nyomathordozó anyagot fontos kellő gondossággal kiválasztani, hanem a rögzítéshez használt megoldásokat és anyagokat is.
A rendelkezésre álló technológia
Nem csupán a megrendelő igényeit, kihelyezés helyszínét, de a rendelkezésre álló nyomtatási technológia is kötöttséget jelent az anyagválasztásban. Bár az elmúlt években megfigyelhető, hogy széles formátumú digitális nyomtatók gyártói univerzális, szinte minden anyagra alkalmazható festékekkel kísérleteznek, az olyan új fejlesztések, mint például a latex tinta még nem elterjedtek. A legtöbb digitális nyomtatással foglalkozó cég oldószeres gépeket használ, így az anyagforgalmazók kínálatában is ez a meghatározó, a legtöbb nyomtatható anyag oldószeres eljáráshoz való.
Az UV-LED-es eljárással működő nyomtatókból is jó pár darab üzemel az országban, ezzel az eljárással – ahogy mondani szokták – mindenre lehet nyomtatni. Szakkiállításokon most már egyáltalán nem kelt feltűnést, hogy síkágyas UV táblanyomtatókkal akár egy tál vízre is lehet nyomtatni. UV tintából is többféle létezik, a gyártók a táblás anyagok nyomtatásához merev, a hajlékony anyagokhoz pedig flexibilis tintát javasolnak.
A szebb, nagyobb felbontású, a fotóminőséget sokkal jobban megközelítő vizes bázisú eljáráshoz is speciális anyagok kellenek. Bár ránézésre nem vehető észre különbség például az oldószeres és a vizes canvas között, az anyagok felülete bizony különbözik. Az oldószeres anyagok nem alkalmasak vizes nyomtatásra, és ez gyakran fordítva is így van.
Fontos a konzultáció
Az anyagforgalmazók általában szakemberek, érdemes tehát konzultálni velük. A szerencsétlenül alakult kivitelezéseket követő (és az esetek túlnyomó többségében a felhasználó hibájából bekövetkezett) reklamációkból rengeteg tapasztalatot szereznek. Sok bosszúságot, plusz munkát és felesleges kiadásokat takaríthatnak meg a kivitelezők, ha a munkát megelőző anyagbeszerzést konzultációval kezdik. A gondos tervezésre szánt idő nem vész kárba, fontos megismerni a körülményeket, hiszen a legtöbb esetben a környezeti feltételek határozzák meg, milyen anyagokkal valósítható meg a megrendelő elképzelése.