A Pantone Intézet minden decemberben kihirdeti a következő évre vonatkozó, némiképp trend-előrejelzésnek is tekinthető "Év színét". A színkód-rendszerek kidolgozásával híressé váló intézményt a laikusok elsősorban az "Év színe" választás miatt ismerik. A Pantone-nak fontos szerepe van abban, hogy a színekről való kommunikáció divatossá vált. Az "Év színét" a világban zajló történések, a mélyben meghúzódó társadalmi trendek ihletik. A mostani időutazás során felidézzük az elmúlt évek kiemelt színárnyalatait és azokat a gondolatokat, értékeket, amelyek a választott színek mögött húzódnak.
Az alábbi összeállítást a http://kreativwebdesigntanfolyam.hu oldal készítette és egy gyönyörű posztert is letölthető tettek. Az alábbi linken elérhető az eredeti cikk és további tartalmak.
http://kreativwebdesigntanfolyam.hu/webdesign-blog/pantone-tortenelem-te...
Egy nyugodt, megbízható árnyalatot választott a pantone intézet a kezdeményezés 20. évfordulójára. Míg 2000-ben az égszínkékben rejlő reményre helyezték a hangsúlyt, addig idén a stabilitás és a nyugalom a Pantone üzenete. Időtlen, és tartós, elegáns és minden rafinériától mentes. A sötétedő égbolt színe a stabilitás iránti vágyunkat jelképezi, egy olyan biztos kapaszkodó jelenlétét, ami segít átvészelni a korszakváltás nehézségeit.
A psziché számára a kék megnyugtató menedék, az enyhet adó lelki béke szimbóluma. Az este energiái segítenek feldolgozni az egész napistresszt és küzdelmet, hogy a biztonságban megpihenve készen álljunk az új nap által hozott helyzetekre.
2019
A tenger alatti világot, az utazások izgalmát idézi fel ez a játékos és optimista színárnyalat. A Pantone szakemberei szerint óriási szükség van a felhőtlen, valódi kikapcsolódásra, a virtuális tereken kívüli találkozásokra és élményekre. A modern társadalom, a városi életmód és tempó szorongást kelt, és magányossá tesz. Az, hogy egymás online lenyomatait vizslatjuk, még nem kapcsolat.
Forduljunk szeretettel és vidámsággal egymás felé, akár egy valóságos utazás, akár a közösségi média keretei között találkozunk.
2018
A lila mindig is rejtélyes és titokzatos színnek számított. A Pantone egyenesen a világmindenség titkainak szimbólumaként tekintett rá, amikor 2018-ban az Év színének választotta az ultra violának nevezett hideg lila árnyalatot. Az égbolt évezredek óta inspirálta a tudósokat és a művészeket.
Az elérhetetlen, a megfejthetetlen, az ezoterikus, az angyali megtestesítője. Átvitt értelemben az anyagi világ ellenpontjaként az istenivel való találkozást szimbolizálja. Az érdektől, a mindennapi gondoktól, a taposómalomtól való elfordulást, a világ igazi arcának megismerésére irányuló vágyat jelképezi.
Ezzel párhuzamosan az individualizmus, és a művészi kifejezés is köthető az ultra viola árnyalathoz. A lila a különcök, a kalandorok és a non-konformista életművészek színe. Merj önmagad lenni, fordulj nyitottan és kíváncsian a világ felé, üzeni a Pantone 2018-ban.
2017
Egy friss, a természetet és az újrakezdést szimbolizáló színre esett 2017-ben a Pantone választása. Ez a mindenféle szempontból középen lévő szín megtestesíti mindazt, amit a természet az ember számára nyújthat. A tavasszal előbújó hajtások színe a bőség ígéretét hordozza magában. A Greenery árnyalata a friss levegőt, egy reményekkel teli sóhajt idéz, egy olyan világ képét vizionálja, ahol az ember a természettel harmóniában él.
2016
Az év színének történetében ez volt az első alkalom, hogy megosztva két szín kapta a kitűntető címet. A két pasztell árnyalat együtt még fokozottabban felerősítette a lágy, érzelmes hatást. Érzékeny, kedves, lágy, gyengéd érzetet keltenek ezek az árnyalatok. A pasztell színek sok esetben az elegancia, a luxus kifejezésére is alkalmasak, de ezzel a két árnyalattal sok európai országban inkább a babák nemére utalnak. Ezzel a színpárossal pontosan a nemek kettősére akart utalni a Pantone, hiszen az új évezredben egyre nagyobb teret kapott a fluid-gender elmélet. Eszerint a biológiai nemünk tulajdonképpen csak ajánlás, és saját akaratunk, hajlamaink és késztetéseink szerint élhetjük meg a női és férfi szerepeket.
Átvitt értelemben az egyensúlyra való törekvés is kiolvasható a Pantone színpárosából. A 2016-os bejelentéskor utaltak is az emberek felfokozott biztonság és béke iránti igényére, amit maximálisan figyelembe vettek az Év színének kiválasztásakor.
2015
Sokan üdvözölték a Marsala színt, mert időtlen, energetizáló és elegáns árnyalatnak látták. Ugyanakkor elhangoztak olyan vélemények, hogy a Marsala nem több mint egy depressziós rozsdás piros, ami a téglára és a húsra emlékeztet, régimódi és komor, idejétmúlt és túl sötét árnyalat. Kétségtelen azonban, hogy az árnyalat uniszex, férfi és női célközönségnek egyaránt jó választás lehet. Már ez a diskurzus is jól illusztrálja az Év színének egyik legfontosabb társadalmi hatását: párbeszéd alakul ki a színekről, és az általuk keltett érzelmi hatásokról.
2014
A Ragyogó Orchidea fantázianevet kapta ez a lilás rózsaszín, a 2014-es győztes, mely kreativitásra biztat és bátorítja az eredetiséget. Vegyes volt a fogadtatása, a szakma váratlannak tartotta a döntést. A legtöbben túlságosan nőiesnek ítélték, mások megkérdőjelezték modernitását. Természetesen az év színének bejelentése a divatra van a legnagyobb hatással. A Pantone üzleti fellendülését különösen elősegítette a tömegpiaci fast-fashion, ahol rövidebb dizájn ciklusban cserélődnek a kollekciók. Ez a dinamikus szemet gyönyörködtető árnyalat valóban kedvezett a divat és sminkiparnak.
2013
„Eladnak majd neked több ezer zöldet.
Veronazöldet és smaragdzöldet és
kadmiumzöldet és mindenféle zöldet,
amit szeretnél, de pont ezt a zöldet, soha.” Pablo Picasso (1966)
Népszerű volt a 2013-as Év színe. A Smaragzöld a megnyugvást, harmóniát és egyensúlyt hirdeti, és arra biztat, hogy élvezzük ki az életünk minden percét. Néhányan azonban a türkiz szörnyű unokatestvérének titulálták, és túl sok kék árnyalatot láttak benne ahhoz, hogy smaragdnak nevezhessük.
Általában véve igaz, hogy az Év színe választások kapcsán győztesnek kikiáltott szín és a megjósolt színtrendek önbeteljesítővé válnak, az előre jelzett divatszín önmagát valóra váltja. Így a Pantone nem csak irányzatirányító (trendsetter), hanem részleges végrehajtóvá is vált az évek során.
2012
A 2012-es Élénk mandarin sokak szívéhez eljutott. A Pantone skálán az 17-1463-as számot viseli ez a pirosas narancs, avagy mandarin. A korábbi évek nagy visszatérést jelentettek a természetességhez, az organikus, bio, natúr felé. 2012-ben arra tapintott rá a Pantone intézet, hogy a friss, üde és meleg árnyalat éve következik, és jó nyitány volt ez az élénk, mély narancssárga szín. Bár napjainkban ez a szín kullog az utolsó helyen a valaha volt legjobb Pantone Év színei rangsorában. A modern színipar a divat iparágából született és évtizedekig köthető volt hozzá, még akkor is, ha hatalmas befolyást gyakorolt a fogyasztói termékek távoli részeire, például az autóiparra, belső építészetre, lakberendezésre. Az Év színe bejelenése után cikkek tucatjai jelennek meg minden évben arról, hogyan varázsoljuk át környezetüket az Év színére. Nagyon gyorsan viszontlátjuk a nyertes szín árnyalatait vasalókon, bögréken, iPhone tokon.
2011
A Lonc színét választották 2011-ben az Év színének. Még a gazdasági válság kellős közepén jártunk, amikor a Pantone a biztató, stresszoldó, energikus mályvás rózsaszín mellett döntött. Maga az intézet "színes pillanatfelvételként tekint a globális kultúránkban érzékelt hangulatról és hozzáállásról" egy-egy döntése kapcsán. Ekkora azonban már az is kiderült, hogy a színválasztás komoly üzlet. Az internet felemelkedése, különösen a közösségi médiában való fotók megosztásának robbanása kapcsán körvonalazódott egy kulturális jelenség: a vizualitás népszerűség és a színek iránti lelkesedés.
2010
A webdesign területén elengedhetetlen a következetes színkódolás. Fontos, hogy a névjegykártyára nyomtatott szín megegyezzen az elkészült honlap színpalettájával. Azonban más-más színteret kell használunk digitális felületre és nyomtatott anyagokra. Tehát például arculattervezéskor biztosan számíthatunk rá, hogy nem csak egyféle színmódra lesz szükségünk. Digitális felületre az RGB színmódot használjuk, nyomtatásra pedig a CMYK színmódot. Sok esetben érdemes a Pantone színskálával kezdeni a munkát. A Pantone mindig számokkal jelöli színeit, pl. a fenti türkiz színhez nagyon hasonló direkt szín a Pantone 7472 C. A Pantone honlapján van egy színkereső funkció , itt írd be ezt a számot. A színcsempére kattintva megkapod ennek az RGB, HEX, CMYK kódjait (RBG: 92 184 178, HEX: 5CB8B2, CMYK: 54 0 27 0).
2009
Az ezredforduló új kommunikációs szokásai, a közösségi média terjedése, a képalapú alkalmazások (pl. Pinterest, Instagram) sikere gyors ritmusú képözönt jelentett a felhasználóknak. A növekvő vizualitás velejárója, hogy rohamosan nő a kép és a szín szerepe. Miközben nagyon kevés tudatos ismeretet, szakértelmet és jártasságot tudhatunk magunkénak a képi információközlés területén. A Pantone Intézet megkönnyítette a szín globális használatát egy közös digitális színnyelv létrehozásával és a világ egyik legbefolyásosabb szereplőjévé vált.
A cég elsősorban mint nyomtatással kapcsolatos vállalatként gondolkodott magáról egészen 2009-ig, mely a Pantone márka számára kulcsfontosságú év lett. Ekkor lép ki a cég ugyanis a közösségi média színtereire. A Facebook, az Instagram, a Pinterest, a Behance és a Twitter platformjain is növekszik népszerűsége egy olyan design közösségben, amely egyre fiatalabb és fiatalabb.
2008
A 2008-as év színe egy kiegyensúlyozott kék-lilás árnyalat lett. A Blue Iris (Iriszkék) a megbízható kék és a misztikus lila színek kombinálásából jött létre. A Pantone közleménye szerint az Iriszkék megnyugtató és meditatív, kicsit mágikus és érzelmileg stabil szín. Ezzel kielégíti vágyunkat a nyugalom és spirituális iránt. A Pantone a színek kifejező erejét mindig is patetikusan kommunikálta, miközben kihasználta a színekhez kapcsolt gondolattársításokat. A színasszociációk nem csak egyéni életünk emlékképei alapján alakulnak ki. Létezik egyfajta kollektív, egyetemes színélményünk is. Így hát például semmilyen kék árnyalattal nem lehet melléfogni, hiszen nemcsak a magyar népesség, de világviszonylatban is a felnőtt népesség legkedveltebb színe a kék. A színasszociációkat befolyásolja az árnyalat is, vagyis ahány kék, annyi érzés. Designer-ként dönthetünk például a kék bármely árnyalata mellett, nem kötelező az Év színét használni. Közben pedig ügyesen felhasználhatjuk marketingeszközként az Év színét kísérő általános figyelmet és kommunikációt.
2007
Életkor, nem és kontextus szerint egyaránt más és más színpreferenciáink vannak. A kulturális hagyományok, életvitel és földrajzi környezet egyaránt befolyásolja a színek kedveltségét. A színekhez való viszonyulásunkat „tetszik – nem tetszik” skálán mérik, teljesen egyéni, szubjektív. A 2007-es év színe a Chili pepper lett. "Semmi nem tükrözi jobban a kalandvágyat, mint ez a mély piros." - így kommentálta a színt Leatrice Eiseman, a Pantone intézet igazgatója. Mint minden színhez, a vörös színhez is kétpólusú asszociációkat kötünk. A pozitív gondolattársítások: tűz, meleg, vér, élet, ünnep, szerelem, szenvedély. Negatív asszociációk: veszély, háború, erőszak, harag.
2006
A "Sand dollar" 2006-os év színe egy lapos, kerek tengeri állatról kapta a nevét, mely a tengeri sünök, tengeri csillagok családjába tartozik. Ez a semleges bézs szín reagálás volt az USA-ban 2006-ban kiindult pénzügyi válságra, mely hamarosan, 2008-ban kiterjedt az egész világra. A színek letompultak, az organikus színek, formák, természetesség és naturális felé való fordulást jelképezte a Pantone színválasztása. Mindenesetre ez a neutrális árnyalat nem kapott nagy sajtóvisszhangot. Voltak, akik egyenesen cikinek tartották a döntést, mások szerint azonban a semleges színek erősen alulértékeltek napjaink hamisan csillogó és giccses látványvilágában.
2005
Földvári Melinda, akinek zseniális ismeretterjesztő és kutatómunkáját a színkommunikáció oldalon találhatjátok, azt írja, hogy a „színforradalom” 100-150 éve kezdődött : mind az új festékek, mind a fényszínek korábban sosem látott színgazdagságot tettek elérhetővé, így feltételezhető, hogy (igen lassan, évtizedek alatt) még nőni fog a az alapszínnevek száma. Évek óta zajlik a "határvillongás" például a kék és zöld között, ami az önállósodási folyamatra utal. A kékeszöld vagy zöldeskék vagy türkiz színeket sok ember nem tudja egyértelműen megnevezni, vagy kéket, vagy zöldet mondanak rá, amit a beszélgetőpartner vitat. Valójában egy új színkategória van kialakulóban, aminek egyelőre nincs általánosan elfogadott neve. A legnagyobb esélye a türkiz szónak van arra, hogy alap-színnévvé váljon. Ezt erősíti az a tény is, hogy a Pantone Intézet 2005-ben a Blue Turquoise (Kék Türkiz), öt évvel később, 2010-ben Turquoise (Türkiz) színt választotta az Év színének.
2004
2004-ben a Tigrisliliomról kapta nevét ez pirosas narancssárga árnyalat, amivel azt üzente a Pantone Intézet, hogy az újjászületés folytatódik, és kreativitás lendületben van. A színeknek nem csak az érzelmi hatásait szokták vizsgálni, a kutatók arra is keresik a választ, hogy képviselnek-e értéket a színek. Az egyik emberi színasszociációkat vizsgáló 2003-as kutatásból kiderült, hogy melyik színt kötik az emberek az "olcsó" fogalmához. A válaszadók legerősebben a narancssárga színt társították hozzá. Második és harmadik helyen a sárga és a barna következett. Érdekesség, hogy az eredmény erősen korrelált a legkevésbé kedvelt színekkel, vagyis ugyanezeket a színeket jelölték meg a válaszadók, mint a legelutasítottabbakat. A narancssárga vezetett itt is, sorban utána a barna és a sárga következett. A "kíváló minőség" fogalmához a válaszadók 42%-a a fekete színt társította. Az, hogy a narancssárga szín a "jutányos, akciós, kedvezményes" fogalmához társítható ugyanannyira nem meglepő, mint a fekete szín kapcsolása a luxushoz és az előkelőhöz. Az izgalmas kérdés ebben a kutatásban az, hogy a narancssárga a legelutasítottabb szín címet is elnyerte. Hogy milyen tényezők erősítenek fel tendenciákat és milyen elemek járulnak hozzá a színekhez való érzelmi viszonyhoz, sajnos már nem kutatja a vizsgálat.
2003
A 2003-as év színe az Aqua Sky, egy szép vizes kék. A kék szín uralkodását és annak okait két vizsgálat ismertetése után jobban megértjük.
A Paul Herbert, amerikai UX designer és grafikai tervező 2016-ban elhatározta, hogy ír egy PHP szkriptet és ezzel a programmal megvizsgálta, hogy a világ 10 leglátogatottabb honlapja milyen színt használ Saját bevallása szerint gyakran küszködött a weboldalak színpalettáival, és egyszerűen kíváncsi lett, hogy melyik az internet legnépszerűbb és leggyakrabban használt színe. A vizsgált oldalalak között volt a: Google, Facebook, Amazon, Youtube, Yahoo, Wikipedia, Twitter.
Nem az oldalakon található képek színeit analizálta, hanem kizárólag az címoldalakon és stíluslapokon használt CSS és HTML színkódokat. Az eredmény a kék szín nyomasztó többsége. Az uralkodó kék után a második helyen a szürke és árnyalatai, harmadik helyen a türkiz nyert. Nagyon látványosan illusztrálja az eredményt, érdemes rápillantani.
Egy 2011-es kutatás is kimutatta, hogy toronymagasan a kék színhez kötik az emberek a „hozzáértés, kompetencia” tulajdonságokat. A kutatás alapja a marketingben létező márkaszemélyiség fogalma. J. Aaker dolgozta ki az elméletet, miszerint a márkákhoz emberi tulajdonságok társíthatók. Aaker létrehozott egy mérési módszert is, mellyel azt kutatják, hogy milyen személyiségjegyek vagy emberi jellemzőket társítanak egy-egy márkához. A 2011-es kísérletet is ezzel a mérési módszerrel végeztek. Egy fiktív cég logóját 10 különböző színben ítéltették meg a válaszadókkal. A kék színű logóhoz kötötték tehát a szakértelmet, a fehér logóhoz az őszinteséget, a feketéhez a kifinomultságot.
2002
Az embernek mélyebb kapcsolata van a vörös színnel, mint bármely más színnel a spektrumon. Kivételezett helyzetét annak is köszönheti, hogy a vörös színtartomány különösen fontos volt az emberi evolúció folyamatában. Brent Berlin és Paul Kay teórája szerint az első alap színnevek, melyeknek minden kultúra önálló nevet ad: a fehér és fekete. Kifejezik ősi élményünket a sötét és világos, a nappal és éjszaka váltakozásával kapcsolatban. A harmadik színfogalom azonban minden nyelvben a vörös/piros. Ez a színkategória alakult ki először a gondolkodásunkban. A piros szín tehát nagyon sikeres abban, hogy felhívja az észlelő figyelmét. A marketing rendre ki is használja azt a sürgető érzést, amit a piros szín kelt a szemlélődőben. Nem véletlen, hogy számtalan gyorsétteremlánc márkájában uralkodó szerep jut a piros színnek, derül ki a A Business Insider cikkéből.
2001
Cymbolism egy szórakoztató kísérlet arra, hogy számszerűsítse a színek és szavak közötti kapcsolatot. Ezen a figyelemre méltó közösségi oldalon a készítők egy érdekes asszociációs játékra invitálják a látogatókat. Amikor az oldalt megnyitod, bal oldalon egy angol szót látsz, és az angol nyelvű értelmező definícióját. Mellette találsz 19 színt. Ezek közül kattints arra a színre, amelyik eszedbe jut a szóról. Amint szavaztál, azonnal megjelenik az összes eddig leadott szavazat százalékos megoszlása. A tíz éve működő oldalon közel 300 szót találsz, és több mint egy millióan szavaztak már. Külön is rá lehet keresni a szavakra leadott voksokra a "Words" menüpontban, tehát megtudhatjuk, hogy egy-egy kifejezésre melyik színt társították az emberek. A "Colors' menüpontban azt találod meg, hogy melyik az top tíz szó, amit egy-egy színhez rendeltek. Színenként közel 5000 fő szavaz, ami tekintélyes mennyiség és akár reprezentatív mintának is tekinthetjük.A 2001-es Pantone év színe kapcsán megkerestük, hogy a Fuchsia (#ff00ff) színre milyen gondolatokat társítanak a szavazók.Íme az eredmény: aranyos (53%), női (52%), édes (48%), hiúság (28%), tánc (27%), bolondos (26%), party (25%), szépség (22%), romantikus (18%).
2000
Első alkalommal 2000-ben, az ezredfordulón hirdette ki az „Év színe” -t a Pantone, amely az Égszínkék (Cerulean Blue) lett. Ezt a színt rögtön millenniumi színnek is kinevezték, bár sokkal inkább az új évezredbe vetett hitet jelképezte, mint a gondtalan 1999-es évet.
Az alábbi linken elérhető az eredeti cikk és további tartalmak.
http://kreativwebdesigntanfolyam.hu/webdesign-blog/pantone-tortenelem-te...